osteopaat-hoofdpijn-behandeling

Hoofdpijn

Er zijn veel verschillende soorten hoofdpijn. De meest voorkomende varianten zijn spierspanningshoofdpijn en migraine. Om de hoofdpijnklachten zo goed mogelijk te behandelen is het van groot belang om eerst goed vast te stellen wat voor soort hoofdpijnklachten iemand heeft.

Veel voorkomende kenmerken van spierspanningshoofdpijn:

• De pijnklachten zijn drukkend van aard
  • Er is verhoogde spierspanning in één of meerdere spieren in de nek
  • De pijnklachten zijn gelokaliseerd in het achterhoofd, het voorhoofd, rondom de slapen of in de kaakregio
  • Het hoofd kan zwaar en vermoeid aanvoelen
  • Soms ervaren mensen een drukkend gevoel achter de ogen

Veel voorkomende kenmerken van migraine:

• Treedt op in aanvallen
  • De pijnklachten zijn vaak hevig en kloppend of bonzend van aard
  • De locatie van de klachten is meestal aan één zijde van het hoofd
  • Vaak gaan de klachten gepaard met misselijkheid en overgeven
  • Tijdens een migraineaanval kan men slecht tegen fel licht of harde geluiden
  • Voordat de aanval optreedt wordt er soms een aura waargenomen: een lichte vlek met kleuren en flitsen

Wat doet een osteopaat bij hoofdpijn?

In het geval van spierspanningshoofdpijn is het belangrijk om de oorzaak van de verhoogde spanning op de spieren in de nek te achterhalen. Er zijn veel verschillende mogelijke oorzaken.

De belangrijkste die de osteopaat zal onderzoeken zijn:

• Bewegingsbeperkingen in de nek, de borstregio en/of het bekken
  • De schedel
  • Bewegingsbeperkingen of functiestoornissen van verschillende organen en het middenrif
wat-doet-osteopaat-bij-hoofdpijn

Bewegingsbeperkingen in de nek, de borstregio en/of het bekken zorgen voor standsveranderingen in het lichaam. Dit heeft als gevolg dat de nekspieren meer gespannen worden omdat zij extra hard moeten werken om onze ogen gelijk aan de horizon te houden.

De schedel is opgebouwd uit verschillende botstukken welke naarmate we ouder worden vastgroeien tot één geheel. De schedel blijft echter nog wel enige veerkracht behouden. Deze veerkracht kan echter afnemen door een trauma (bijvoorbeeld klap/stoot tegen het hoofd) of ontsteking (bijvoorbeeld hersenvliesontsteking of oorontsteking). In dat geval kan de schedel zelf een aanleiding zijn voor hoofdpijnklachten.

Bewegingsbeperkingen of functiestoornissen van verschillende organen en het middenrif kunnen via het zenuwstelsel een overprikkeling veroorzaken van de nekregio en de hersenstam. De zenuwen die informatie naar de organen sturen en ook vanuit de organen weer terug ontvangen liggen namelijk in deze gebieden. Omdat de nekspieren ook vanuit dezelfde regio’s worden aangestuurd kan een overprikkeling op dit gebied leiden tot een verhoogde spierspanning.

wat-doet-osteopaat-bij-migraine

Wat doet een osteopaat bij migraine?

De precieze oorzaak voor het ontstaan van migraine klachten is helaas nog steeds onbekend.

De klachten zijn in sommige gevallen hormoon gerelateerd. Bij veel vrouwen zijn de migraine klachten bijvoorbeeld afhankelijk van bepaalde perioden in de menstruatiecyclus.

Een andere factor die van invloed kan zijn is voeding. Zo is bekend dat bijvoorbeeld sulfieten die in onder andere wijn zitten, nitraten (in bladgroenten) en zoetstof (aspartaam) klachten kunnen opwekken. Ook zien we dat vermoeidheid of stress een migraineaanval kunnen uitlokken.

Osteopatische behandeling

De osteopaat zal door middel van o.a. mobilisaties en eventueel manipulaties (het kraken) de gevonden bewegingsbeperkingen, die van invloed zijn op de spierspanningshoofdpijn of migraine, proberen op te heffen en de doorbloeding optimaliseren. De technieken worden enkel door middel van de handen van de osteopaat toegepast. Doordat het lichaam na de behandeling weer beter in balans is kan het lichaamseigen zelfherstellend vermogen aan de slag.

Osteopathie kan in veel gevallen helpen om uw hoofdpijnklachten te verlichten!

Maak direct een afspraak

Via het online reserveringssysteem kunt u snel en eenvoudig bekijken wanneer er nog plekken beschikbaar zijn voor een behandeling bij Osteopaat Woerden.